część 3
Daj sobie czas
W części pierwszej pisałam o
wielości źródeł finansowania, w części drugiej o wschodzie i zachodzie.
Dzisiaj czas na czas.
Projekty
międzynarodowe dobrze jest planować dużo wcześniej, niż chcemy je realizować.
Trzeba znaleźć partnerów i jeszcze ustalić z nimi koncepcje, podział
obowiązków, możliwości finansowe i kadrowe. Konsultacje przez granicę trwają
zazwyczaj długo, chociaż mamy Internet, telefony i kurierów. Warto znać język
partnera albo mieć w swoim zespole osoby (współpracowników, wolontariuszy),
które dobrze się tym językiem posługują. Nie zawsze można liczyć na kompetencje
tłumaczy. Kiedyś ze zdumieniem słuchałam tłumaczenia mojej wypowiedzi, tak było
dalekie od oryginału. Gdybym wtedy polegała na tamtym tłumaczu, nasi partnerzy
nie wiedzieliby, co mamy robić. Warto też umieć sprawdzić, czy wniosek
aplikacyjny, który daliśmy do przetłumaczenia rzeczywiście przedstawia to, co
opisaliśmy w języku ojczystym. Jeżeli to my jesteśmy liderami projektu,
nierzadko musimy zgromadzić dokumenty z
podpisami partnerów, a szefowie instytucji partnerskich mogą być zajęci i
często wyjeżdżać.
W grudniu 2017 r. w
programie Interreg Republika Czeska - Polska będzie można składać propozycje projektów (w
ramach osi priorytetowej 4 Współpraca instytucji i społeczności), które
planujemy realizować w drugiej połowie roku 2018 albo później. Pełne wnioski
aplikacyjne trzeba będzie złożyć do 7 marca 2018
r.
Jeżeli
dopiero zaczynamy działania na arenie międzynarodowej, warto zacząć od bycia
partnerem. Wtedy możemy się wiele nauczyć od lidera i później będzie nam
łatwiej prowadzić własne projekty. Jeszcze wcześniej warto pojechać z wizyta
studyjną do biblioteki w innym kraju. Albo do instytucji współpracującej z
biblioteką w innym kraju.
Erasmus+
to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu
na lata 2014-2020. Struktura programu obejmuje obejmuje trzy główne typy
działań, a także dwa zarządzane centralnie:
●
Akcja 1 - Mobilność edukacyjna,
●
Akcja 2 - Współpraca na rzecz
innowacji i wymiany dobrych praktyk,
●
Akcja 3 - Wsparcie w reformowaniu
polityk,
●
Akcje specjalne:
○
Jean Monnet,
○
Sport.
Poszczególne
akcje odnoszą się również do sektorów: Edukacja szkolna, Szkolnictwo wyższe,
Kształcenie i szkolenia zawodowe, Edukacja dorosłych oraz Młodzież. Widać to w
tematach poszczególnych naborów wniosków o dofinansowanie / konkursów.
4 października 2017 r. skończą się nabory wniosków w ramach
trzech akcji w tym programie:
●
w akcji 1 - Mobilność osób w
dziedzinie młodzieży,
●
w akcji 2 - Partnerstwa strategiczne
w dziedzinie młodzieży,
●
w akcji 3 - Spotkania młodych ludzi
z osobami odpowiedzialnymi za wyznaczanie kierunków polityki w dziedzinach
związanych z młodzieżą.
Działania 4.3 – Współpraca ponadnarodowa. Można wnioskować minimum o 500 000 zł na dofinansowanie projektów w ramach jednego z trzech tematów:
- Wypracowanie rozwiązań mających na celu zapobieganie zjawisku "szarej strefy" w zakresie pracy nierejestrowanej w Polsce, w oparciu o budowanie sieci partnerstwa.
- Wypracowanie rozwiązań mających na celu wzrost kompetencji pracowników administracji publicznej odpowiedzialnych za bezpieczństwo publiczne, w oparciu o budowanie sieci partnerstwa.
- Wypracowanie rozwiązań mających na celu wsparcie polskiej przedsiębiorczości rodzinnej w oparciu o budowanie sieci partnerstwa.
Skrócone zasady konkursu prezentuje serwis EuroDesk Polska. Szczegóły znajdziecie w Regulaminie konkursu. Jednak już z tych wstępnych informacji można się domyślać, że nie jest to źródło, od którego niewielka biblioteka może samodzielnie zaczynać swoją przygodę z projektami, ale warto wiedzieć, że są i takie możliwości. Jeżeli w najmniejszej bibliotece, czy miejscowości jest osoba, która ma pomysł w zakresie tematycznym objętym grantami konkursowymi, może szukać kontaktu z większymi graczami i zorientować się, czy jej udział byłby przydatny.
Cykliczność
Warto
pamiętać, że wiele programów zakłada kolejne edycje. Nabory bywają ogłaszane w
podobnych okresach czasowych w kolejnych latach, a czasem kilka razy w roku.
Tam, gdzie nabór jest ciągły trzeba się tak zorganizować, by złożyć wniosek na
kilka miesięcy przed planowaną realizacją naszego pomysłu. Wszystkie te
sytuacje mają miejsce w programie RITA, o którym pisałam w
pierwszym poście z cyklu „Czy projekty międzynarodowe są dla małych”.
Terminy kolejnych planowanych naborów znajdziecie na stronach programów grantowych albo bezpośrednio u organizatorów / w instytucjach zarządzających. W serwisach internetowych konkretnych programów zazwyczaj są dane kontaktowe - nazwiska, adresy, maile i/lub telefony. W przypadku źródeł unijnych warto zadzwonić do najbliższego Punktu Informacji Europejskiej. Ich listę z linkami i adresami znajdziecie na Portalu Funduszy Europejskich.
Obrazki pochodzą z serwisu pixebay.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz