niedziela, 25 czerwca 2017

RPO - Cyfrowa dostępność i jakość e-sług publicznych

Od 30 czerwca do 31 lipca 2017 r. Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zaplanował nabór wniosków w ramach Osi Priorytetowej 3 Cyfrowy Region, Działanie 3.1 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych. Mowa o Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014 - 2020. Konkurs ma być rozstrzygnięty w styczniu 2018 r. Na dofinansowanie projektów w tym konkursie przeznaczono ponad 67 milionów złotych. Trzeba zapewnić wkład własny w wysokości co najmniej 15% kosztów kwalifikowalnych projektu.

Wnioski mogą składać:
  • jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
  • jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego,
  • organizacje pozarządowe,
  • instytucje kultury, rynku pracy,
  • jednostki naukowe,
  • uczelnie.
Projekty powinny być ukierunkowane na rozwój - tworzenie nowych oraz podniesienie poziomu zaawansowania istniejących - e-usług publicznych (w relacjach A2B i A2C - usługa publiczna udostępniana online o stopniu dojrzałości co najmniej 3 - dwustronna interakcja)* bazujących na informacji sektora publicznego. Mogą to być następujące typy przedsięwzięć:
  • 1. Budowa systemów informacji przestrzennej:
    • rozwój i integracja danych przestrzennych oraz budowa i rozbudowa platform informacji przestrzennej;
    • digitalizacja, harmonizacja i uzupełnienie baz danych zasobów geodezyjno-kartograficznych;
    • tworzenie inteligentnych przewodników/map.
  • 2. Elektroniczne zarządzanie zasobami informacji sektora publicznego:
    • rozwój zasobów publicznych  poprzez digitalizację, udostępnianie, gromadzenie i zabezpieczanie z wykorzystaniem TIK;
    • zinformatyzowanie zarządzania informacją i zasobami publicznymi;
    • uporządkowanie rejestrów publicznych, stworzenie warunków dla ich współpracy i wymiany danych (zgodnie z wymogami interoperacyjności), udostępnienie zawartych w nich informacji;
    • zapewnienie optymalnych warunków przechowywania i zabezpieczenia informacji/danych (w tym szczególnie: systemy zarządcze, technologii przetwarzania danych, itp).
  • 3. E-administracja:  
    • uproszczenie i zinformatyzowanie procedur zorientowane na użytkownika (np. zintegrowanie wewnętrznych systemów obsługi/zarządzania podmiotów świadczących usługi publiczne w województwie, tworzenie systemów zarządzania zasobami ludzkimi, tworzenie narzędzi elektronicznej obsługi działalności gospodarczej)
* Znaczenie terminów, które nie są dla nas oczywiste, warto sprawdzić w słowniku terminologicznym. Zaczyna się od na stronie 70 Szczegółowego opisu osi priorytetowej Cyfrowy Region. Znajdziecie tam, między innymi:
  • A2B Administration to Business - Są to usługi w relacjach pomiędzy podmiotami wykonującymi zadania publiczne a podmiotami prywatnymi, rozumiane jako usługi udostępniane przez podmioty wykonujące zadania publiczne podmiotom prywatnym, umożliwiające realizację części zadań (spraw) drogą elektroniczną.
  • A2C Administration to Citizen - Są to usługi w relacjach pomiędzy podmiotami wykonującymi zadania publiczne a obywatelami, rozumiane jako usługi udostępniane przez podmioty wykonujące zadania publiczne obywatelom, umożliwiające realizację części zadań (spraw) drogą elektroniczną.
  • Dojrzałość e-usług:
    • Usługa on-line o stopniu dojrzałości 1 - Informacja – usługa w ramach której instytucje administracji publicznej udostępniają obywatelom i przedsiębiorcom informacje publiczne na portalach internetowych bez możliwości zainicjowania i załatwienia usługi drogą elektroniczną.
    • Usługa on-line o stopniu dojrzałości 2 - interakcja jednostronna – usługa w ramach której interesariusze komunikują się z urzędami drogą elektroniczną, ale jest to komunikacja jednostronna, np. formularze do pobrania ze strony jednostki administracji publicznej bez możliwości zainicjowania i załatwienia usługi drogą elektroniczną.
    • Usługa on-line o stopniu dojrzałości 3 - interakcja dwustronna – umożliwia transer danych w dwóch kierunkach: od usługodawcy do klienta oraz od klienta do usługodawcy (np. możliwość zainicjowania sprawy drogą elektroniczną poprzez interaktywne pobranie, wypełnienie i przesłanie dokumentów elektronicznych do jednostki administracji publicznej.
    • Usługa on-line o stopniu dojrzałości 4 - transakcja - wiąże się z możliwością dokonania wszystkich czynności niezbędnych do załatwiania danej sprawy urzędowej całkowicie drogą elektroniczną, tzn. pełna elektroniczna obsługa sprawy, uzyskanie odpowiedzi z urzędu drogą elektroniczną uwzględniające wydanie decyzji oraz możliwość płatności za usługę online.
    • Usługi o stopniu dojrzałości 5 – personalizacja, która zapewnia załatwienie sprawy urzędowej drogą elektroniczną i jednocześnie wprowadza personalizację obsługi, tzn. automatyczne dostarczenie konkretnych usług, spersonalizowanych dla użytkownika i przez niego nie inicjowanych (np. decyzja w sprawie wymiaru podatku od nieruchomość, oferowanie częściowo wypełnionych formularzy, poinformowanie klienta o zbliżającej się potrzebie wykonania danej czynności urzędowej).
  • Nowy produkt, nowa usługa - Nowy lub istotnie ulepszony wyrób lub usługa, które charakteryzują się istotnymi zmianami techniczno-technologicznymi i konkurencyjnością, a także zdolnością do zaspokajania dotychczasowych bądź nowych potrzeb odbiorców ostatecznych, wytwarzane w procesie badawczo-rozwojowym oraz oferowane w kanałach dystrybucji w okresie nieprzekraczającym jednego roku od wprowadzenia na rynek.
Wypełniony wniosek o dofinansowanie projektu w wersji elektronicznej należy wysłać za pomocą systemu LSI MAKS 2. Wcześniej trzeba się tam zarejestrować i zalogować. Wydrukowany wniosek z załącznikami należy dostarczyć w dwóch egzemplarzach do Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie - szczegóły znajdziecie w ogłoszeniu.

Informacje podałam za Serwisem Regionalnego Programu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Znajdziecie tam np.:
Obrazek u góry pochodzi ze strony pixabay.com.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz