Gra jest narzędziem konsultacji społecznych i narzędziem edukacyjnym dla grup młodzieżowych. Rozgrywki toczą się obecnie w Małopolsce a finał odbędzie się 2 czerwca 2016 r. w Krakowie podczas gry miejskiej, która się zakończy konsultacjami z przedstawicielami różnych sektorów, o których jest mowa w grze i debatą z udziałem między innymi zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa, Andrzeja Kuliga. Grę zaprojektowano dla młodzieży w wieku 16-22, ale nadaje się także do używania przez osoby zarówno starsze, jak i młodsze.
Interesująco o przyczynie powstania gry napisała Katarzyna Płachta w artykule "Planszówka, która zmieni Europę?" na Europejskim Portalu Młodzieżowym. Zaczęła od wyjaśnienia terminu "Dialog Usystematyzowany", czyli modelu zbierania opinii młodych Europejczyków i wyciągania rezultatów takich badań na poziom europejski. Okazuje się, że sposób pozyskiwania opinii nie jest efektywny. Są to zformalizowane ankiety z pytaniami typu "Jak widzisz rolę pracy z młodzieżą w jej upodmiotowieniu do partycypacji w demokracji?".
Stowarzyszenie Europe4Youth, autorzy projektu Małopolski Dialog Młodzieży, zaprosili do współpracy młodych do i wypracowali nowe narzędzie.
Tak powstała gra „RozgryźTO” – planszówka, w której gracze sami sugerują
rozwiązania społecznych problemów, które interesują Unię. Tych problemów jest14 (od emigracji młodych, przez dyskryminację kobiet na rynku pracy, po radykalizację młodzieży). Każda grupa ma przedstawić rozwiązanie jednego problemu w czasie jednej rozgrywki. Można korzystać
- z „karty sektorów” (pokazują, jakie korzyści przyniosłoby rozwiązanie problemu przedstawicielom biznesu, władzy, organizacji społecznych i systemu edukacji),
- z „kart biblioteki” (dostarczają więcej informacji o problemie)
- z innych kart (pozwalają podglądać osiągnięcia przeciwników).
Ostateczne rozwiązanie ma zadowolić
przedstawicieli jak największej liczby sektorów. Rozgrywki przeprowadzone są obecnie przez wolontariuszy w małopolskich
szkołach ponadgimnazjalnych podczas lekcji wychowawczych czy WOS-u.
Wyniki gier mają być publikowane na forum rozgryzto.pl (na dole strony) i ogólnodostępne, by lokalnie można się było nimi posługiwać w dialogu z urzędami gmin. Organizatorzy mają je opracować i przekazywać raporty na potrzeby krajowego Dialogu Usystematyzowanego, skąd trafią na Unijne Konferencje Młodzieżowe.
W regulaminie gry znajduje się formularz zgłoszeniowy dla:
- szkół ponadgimnazjalnych
- uczelni,
- placówek edukacyjnych,
- placówek kulturalnych pracujących z młodzieżą,
- nieformalnych grupy młodzieży.
Wiek uczestników to 16-22. Udział w projekcie jest bezpłatny. Turnieje mogą odbywać się w dowolnej miejscowości na terenie Małopolski. Zorganizowanie turnieju wiąże się z:
- zaproszeniem dwóch instruktorów z Europe4Youth, którzy poprowadzą turniej;
- zorganizowaniem miejsca i określeniem czasu – potrzeba ok. 2 godzin do przeprowadzenia gry;
- zaangażowaniem grupy około 20-30 młodych ludzi w przedziale wieku 16-22;
- przygotowaniem się na ewentualność, że zwycięska drużyna weźmie udział w Wielkim Finale 2 czerwca w Krakowie.
Zwycięska drużyna otrzyma pisemną "Przepustkę do Finału". By wziąć w nim udział i zagrać o smartwatche i czytniki e-booków, należy przesłać jej skan na adres konsultacje@europe4youth.eu do 27 maja 2016 r.
Informacje podałam newsletterem EuroDesk Polska, za Europejskim Portalem Młodzieżowym oraz stroną gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz