piątek, 27 stycznia 2017

Studnia z książek oraz inne budowle i instalacje

W poprzednim poście pisałam o konkursach związanych z Tygodniem Bibliotek.

Kiedy przedstawiałam swojej Dyrekcji pomysł na wydarzenie w naszej bibliotece i omawiałam różne instalacje książkowe*, usłyszałam o studni z książek. Okazało się, że chociaż widziałam wcześniej zdjęcia "cembrowiny", nie skojarzyłam jej ze studnią, a może być naprawdę efektowna. Taka studnię oglądali bibliotekarze z Biblioteki Politechniki Wrocławskiej, którzy mają zwyczaj organizowania wyjazdów szkoleniowo-turystycznych. O tych wyjazdach pisała Anna Uniejewska w Biuletynie EBIB. Do Jej artykułu dotarłam poprzez zdjęcia zatytułowane: Miejska Biblioteka Publiczna - studnia ułożona z książek wycofanych. Więcej zdjęć studni w MBP w Pradze znajdziecie pod tym adresem. Z wypowiedzi, od której zaczęłam akapit zrozumiałam, że wrażenie głębi zostało uzyskane dzięki lustrom umieszczonym po obu stronach studni. Czy tak samo zrobiono to w Pradze i w Cotanzaro (czytaj niżej)? Wiecie coś na ten temat? Zdjęcie z lewej strony pochodzi z bloga Czeskie impresje.


Wcześniej dotarłam do tekstu Marzeny Dobosz: Biblioteka Miejska w Pradze (Městská knihovna v Praze) i „BOOKHOUSE. La forma del libro” w Muzeum Sztuki MARCA w Catanzaro. Obie Panie pisały o studni w praskiej bibliotece (Czechy). W artykule Marzeny Dobosz jest mowa również o wystawie Bookhause we włoskim muzeum (Museo Marca w Catanzaro). Ze strony Muzeum pochodzą oba zdjęcia pod spodem. Są zrzutami z ekranu filmiku o tej wystawie.





* Poniżej kilka przykładów instalacji książkowych (prostych i nieco bardziej złożonych oraz dużo trudniejszych do wykonania).


Książkowe budowle


  • Całoroczny program Zamek z Książek  skupiony wokół wartościowej literatury dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Centrm Kultury "Zamek" w Poznaniu:
    • akcje, których intencją jest dotarcie do osób potencjalnie niezainteresowanych czytaniem, czyli:
      • „Biblioteka na rowerze”,
      • „Gra o książki” – rodzaj literackich podchodów dla grup zorganizowanych; 
      • instalacja „Czytanie na dywanie”, która funkcjonować będzie także we wrześniu w Holu Wielkim CK „Zamek”. 
      • we wrześniu niezwykle popularna w Poznaniu akcja wymiany książek – tym razem wymieniano się wyłącznie książkami dla dzieci i młodzieży.
  • Warsztaty Stowarzyszenia Przyjaciół Szkoły Podstawowej w Dąbrównie "Nasze Dzieci"












    •  Brian Dettmer



  • Alexander Korzer-Robinson


  •  Chen Long-bin






 
 


budowla z książek, która powstała podczas akcji ustanawiania rekordu czytania w jednym momencie, 10 czerwca 2016 r., została zgłoszona do wyzwania Pracowni Orange, konkursu Książkowe wariacje 3D, organizowanego przez Pracownię w Cieszanowie i wygrała.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz