piątek, 3 lutego 2017

Scenariusze do zajęć na temat tolerancji


„Edukacja jest najpotężniejszą bronią, jakiej można użyć, by zmienić świat'” 
Nelson Mandela

Takie zdanie znajdziecie na początku publikacji Szkoła Liderów Tolerancji. Materiały dla nauczycieli. To zbiór scenariuszy dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów, którzy na swoich lekcjach chcieliby realizować treści związane z tematyką antydyskryminacyjną i prawami człowieka. Wszystkie zostały przygotowane na potrzeby projektu "Szkoła Liderów Tolerancji" i w trakcie jego realizacji przeprowadzone w ramach warsztatów dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Temat jest ciągle aktualny, zatem scenariusze mogą się przydać również podczas innych projektów. W scenariuszach są opisane ćwiczenia, które można sobie przypomnieć albo poznać i zastosować na różnych szkoleniach. Na końcu zbioru znajdziecie bibliografię publikacji, które mogą się przydać do pogłębienia tematu.

Autorkami scenariuszy są Alicja Kowalska i Michalina Lulek. Scenariusze zostały ułożone w logiczny ciąg:
  • Integracja, komunikacja i praca zespołowa
    • Poznajmy się na pustyni
    • Razem lepiej
    • Mówimy żeby nas słuchano, słuchamy żeby zrozumieć
  • Przeciwdziałanie dyskryminacji, prawa człowieka
    • Galeria tolerancji
    • Nasze państwo, nasze prawa
    • Gender dla początkujących
    • Na granicy
    • Kolorowe historie z happy’endem
  • Polityka zrównoważonego rozwoju
    • Fair trade - sprawiedliwy handel
    • Milenijne Cele Rozwoju

Informacje podałam za newsletterem Stowarzyszenia STOP. Publikację możecie pobrać ze strony Stowarzyszenia Civitas.


W tym samym newsletterze STOP dostałam informację o podręczniku dla prowadzących szkolenia dla osób dorosłych Trenerskie ICT. Został przygotowany w ramach projektu projektu E-process in e-learning! dofinansowanego z programu Erasmus +. Jest kilka wersji językowych podręczika: polska, angielska, flamandzka, niemiecka, łotewska. Poruszono następujące tematy  i dołączono przykłady dobrych praktyk:

  • Nowe technologie w szkoleniach
  • Narzędzia ICT
  • Odwrócona klasa (flipped classroom) = odwrócone nauczanie
  • Gry i ICT (w tym MOG - zob. niżej)
  • Dostępność a ICT
  • Ewaluacja szkolenia a ICT
Od 33. strony zaczyna się omówienie znaczącego trendu społecznego - rosnącej roli gier. Dokładniej opisano MOG (Multi-option-based game ~ Gry oparte na możliwości wielokrotnego wyboru). Jako przykład mechaniki rozgrywki wymieniono: hasła, rzeczywiste przedmioty (power-upy) i wyzwania, dzięki którym gracz może zwiększać swoje postępy w grze i lepiej się z grą identyfikować. Termin gra wielokrotnego wyboru z elementami gry miejskiej (z ang. multi-option-and-location-based game) to nie tylko możliwości dokonywania różnych wyborów przez uczestników ale i trenera, który może decydować o doborze narzędzi i metod pracy. Na stronach 40-43 opisano dobrą praktykę: grę Ahmed's Fahrrad (rower Ahmeda) typu MOG stworzoną przez Instytut Edukacji Wisamar w Lipsku. Gracze wcielają się w niej w role Ahmeda, który w pierwszych minutach gry zdaje sobie sprawę z tego, że ktoś ukradł mu rower. Gracz ma różne opcje do wyboru i w zależności od tego co i jak zrobi otrzymuje podpowiedzi dotyczące skradzionego roweru, wraca do początku gry albo odzyskuje rower. Gra rower Ahmeda typu MOG przeznaczona jest dla uchodźców i imigrantów uczących się języka niemieckiego, którzy dopiero poznają niemiecką kulturę, jej zwyczaje oraz życie codzienne mieszkańców. Podczas trwania kursu języka niemieckiego trener wyjaśnia zasady gry. Więcej szczegółów znajdziecie w Trenerskim ICT.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz