piątek, 3 lutego 2017

Jak grając można pomóc sobie?

Spotykam się co jakiś czas ze stwierdzeniem, ze granie to strata czasu.

Paweł Tkaczyk opublikował na swoim blogu wywiad, który przeprowadził z Jane McGonigal na temat jej książki Superbetter. The Power of Living Gamefully. Autorka jest uważana za kobietę, która praktycznie wymyśliła grywalizację. New York Times umieścił ją i jej pomysł na liście dziesięciu przełomowych idei XXI wieku.

Po lewej stronie widać okładkę polskiej wersji tej książki. Paweł Tkaczyk proponuje inne tłumaczenie tytułu: „Super-lepszy. Moc, która płynie z podchodzenia do życia jak do gry”, bowiem, według niego, nie jest to książka o wygrywaniu, nie jest to książka o wychodzeniu z depresji na podstawie własnych doświadczeń. Historia McGonigal (zaprojektowała dla siebie zestaw reguł, które pomogły jej poradzić sobie z trudnym doświadczeniem) była jedynie punktem startowym do zadania sobie pytania: jak ludzie wychodzący z traumatycznych przeżyć budują swoją motywację? Zastanawiała się: jak stymulować zjawisko wzrostu pourazowego (post traumatic growth) bez traumy, która ten wzrost wyzwala? Publikację książki poprzedziły badania naukowe i opracowanie danych, które spłynęły od pół miliona graczy (Jane McGonigal określa mianem „graczy” uczestników jej metody – przypis Pawła Tkaczyka). Autorka opisuje w swojej książce 4 typy odporności, które pomagają ludziom radzić sobie z trudnymi sytuacjami: 
  • fizyczna,
  • emocjanalna,
  • społeczna,
  • mentalna.
Którą z nich uważa za najważniejszą?  Możecie to sprawdzić w wywiadzie. Znajdziecie tam też informację o tym, czy po czterdzistce nadal motywuje nas rywalizacja.

Kiedyś chciałam sobie sprawić przyjemność, której racjonalnie myśląc powinnam sobie odmówić. Wymyśliłam, że będę mogła to zrobić dopiero wtedy, kiedy wypiję całą półtoralitrową butelkę wody mineralnej. Wypiłam w 15 minut.

Lubicie grać? Tworzycie gry?
Podczas realizacji projektu Twoja gra prace/konsultacje związane z powstawaniem i prowadzeniem gier na platformie mambogram.pl zajmowały mi tak dużo czasu, że już go nie starczało, by grać w gry innych labibian tak intensywnie, jak bym chciała.

Gry mogą nie tylko sprawiać przyjemność i pomagać pojedynczym osobom. Mogą też wspierać rozwój gospodarki. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Jarosław Gowin) zachęca do aktywnego udziału w rozwoju sektora gier wideo, który ma wesprzeć inteligentną reindustrializację w Polsce. Ruszyła kampania społeczna "Programuj": http://programuj.gov.pl/. W spocie promującym kampanię jest mowa o tym, że tworzenie gier jest fajniejsze niż granie. Są dwie wersje tego spota:
Powstawanie nowych gier wspiera, między innymi, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Pisałam niedawno o Akceleratorze ARP Games. Tego typu konkursu mają być ogłaszane 2 razy w ciągu roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz