poniedziałek, 19 października 2015

Pomysły, które przyniosły miliardy


Sporo się ostatnio słyszy o startupach*, czyli o przedsiębiorstwach lub tymczasowaych organizacjach stworzonych w celu poszukiwania modelu biznesowego, który gwarantowałby jej rozwój. Przedsiębiorstwa te mają zwykle krótką historię, są w fazie rozwojowej i aktywnie poszukują nowych rynków. 23-25 października 2015 r. w Szczecinie odbędzie się nawet polsko-niemiecki startupowy weekend (Polish-German Startup Weekend Szczecin).


    1. Nabór - ludzie 24-25 lat, absolwenci ostatnich lat studiów, 2. Rozwój pomysłów i testowanie rynku - usługi biznesowe, marketingowe i technologiczne, mentoring biznesowy, start-up camp; 3. Wsparcie rozwoju Start-upu - bezzwrotna dotacja na rozwój, realizacja modelu biznesowego, pierwszy produkty lub usługi na rynku
Platformy startowe dla nowych pomysłów” to kompleksowy program wspierania innowacyjnej przedsiębiorczości w Programie Operacyjnym Polska Wschodnia (działanie 1.1 Poddziałanie 1.1.1). W pierwszej kolejności działanie przewiduje usługi na rzecz osób w wieku do 35 lat, które mają pomysł na własny biznes. Pomysłodawcy będą mogli liczyć na indywidualne i profesjonalne wsparcie w zakresie rozwoju swojej koncepcji oraz przygotowania odpowiedniego modelu biznesowego. Następnie młodzi przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o wsparcie finansowe na rozwój przedsiębiorstwa typu startup. Do  wsparcia kwalifikować się będą koncepcje mające innowacyjne zastosowanie w wysokich i średnich technologiach, jak również rozwiązania wykorzystywane w życiu codziennym lub praktyce gospodarczej (jako produkt czy usługa) bądź w rozwoju narzędzi informacyjno-komunikacyjnych. Planowany termin składania wniosków w konkursie: od 30 października - 27 listopada 2015 r.  Regulamin konkursu; Wzór wniosku o dofinansowanie; Wzór umowy o dofinansowanie
    Generalnie chodzi tu o pomysł na biznes, który się utrzyma na rynku. Wydawałoby się, że powinien być mocno innowacyjny. Okazuje się, że startup niekoniecznie musi być bardzo rewolucyjny ani oryginalny. Liczy się pomysł, który znajdzie odbiorców. Może być nawet pozornie niedorzeczny, jak Snapchat... to opinia autora listy 6 najdroższych startupów na świecie, który zaprasza do przyjrzenia się pomysłom, które przyniosły miliardy: http://www.biztok.pl/biznes/pomysly-warte-miliardy-zobacz-najdrozsze-starupy-na-swiecie_s22448

    Jakoś nie mogę znaleźć szóstego przykładu w tym artykule. Czy komuś się to udało?

    We wnioskach projektowych też często musimy wykazać się innowacyjnością - udowodnić, że nasz pomysł jest innowacyjny. Czy potrafimy zachwycić ekspertów naszą koncepcją? Nietypowym rozwiązaniem albo miejscem innym, niż wszystkie dotychczasowe? A może wcale nie trzeba być dziwnym, warto zostać użytecznym i pilnie oczekiwanym przez wielu? Już dawno nie wystarczy opisać tego, co się robi codziennie, nadać temu ładne nazwy i być pewnym otrzymania środków w konkursie. Konkurencja jest zbyt duża. I dzieje się sporo ciekawych akcji wokół.

    *Wcześniejsza definicja startupu została podana za wikipedią. Pod tym adresem można znaleźć artykuł pt. "Co to jest start-up? (definicja, historia, przykłady)". Swój problem ze startupowym środowiskiem Paweł Tkaczyk opisał już w 2013 r. w artykule "Startup - to nie brzmi dumnie". Możemy tam znaleźć rozwinięcia takich tez:
    • Startup to nie jest "panna na wydaniu",
    • Startup to nie jest "Czeladnik idący na swoje",
    • Startup to brak planu. (Startup to hipoteza i jedyny plan, jakiego wobec Ciebie powinno się wymagać, to wiedzieć, jak ją zweryfikować.)

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz