Na wczorajszym (06.10.2015 r.) posiedzeniu w Bydgoszczy Rząd przyjął Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, który będzie realizowany w latach
2016-2020. W ciągu pięciu lat na wykonanie zadań programu z budżetu
państwa zostanie przeznaczone 435 mln zł, a z budżetów samorządów - 231
mln zł, co daje w sumie ponad 660 mln zł. Można zatem wnioskować, że w sumie na wszystkie (3?) priorytety wnioskodawcy będą musieli zapewnić ponad 50% wkładu własnego. Zobaczymy, jak będzie się to rozkładało na poszczególne konkursy.
Informacje podałam za:
Gazetą Wyborczą i
stroną Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Obrazek dotyczy wcześniejszej wersji Programu.
Więcej informacji o nowym Programie ma być na dzisiejszej (07.08.2015 r.)
konferencji prasowej minister edukacji narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej oraz minister kultury i dziedzictwa narodowego – Małgorzaty Omilanowskiej. Spotkanie rozpocznie się
o godz. 12 w bibliotece Gimnazjum z Oddziałami
Dwujęzycznymi nr 93 im. Księżnej Izabeli Czartoryskiej (Warszawa, ul.
Szolc-Rogozińskiego 2).
- Zakup nowości wydawniczych do bibliotek
- Infrastruktura bibliotek 2016-2020 (z wyłączeniem gmin miejskich powyżej 50 000 mieszkańców?)
- Zakup nowości wydawniczych oraz modernizacja bibliotek szkolnych i
pedagogicznych (w innych miejscach niż spis treści ten priorytet jest
pozbawiony modernizacji)
Powyższe zapisy dotyczą dokumentu, który był konsultowany.
Dopisano 08.10 2015 r.:
Na stronie MKiDN pojawiła się informacja po wspomnianej wcześniej konferencji. Między innymi opisano krótko trzy priorytety NPRCz:
- Priorytet I. „Zakup nowości do bibliotek”, którego operatorem
jest Biblioteka Narodowa w Warszawie ma na celu zwiększenie oferty
bibliotek publicznych o nowe książki i multimedia przez stałe
doposażanie bibliotek, a także przez aktualizowanie ich zasobów.
Priorytet ten uwzględnia zakres dotychczas istniejącego programu
Biblioteki Narodowej „Zakupów nowości...”, a dodatkowym elementem jest
wspieranie współpracy pomiędzy biblioteką publiczną a szkolną, która
umożliwi szersze czerpanie korzyści z Priorytetu dzieciom i młodzieży w
wieku szkolnym.
- Priorytet II. „Infrastruktura Bibliotek”, którego operatorem
jest Instytut Książki w Krakowie, ma na celu wzmocnienie potencjału i
roli gminnych bibliotek przez finansowe wsparcie modernizacji, budowy
lub przebudowy placówek bibliotecznych, jako miejsc kreowania kapitału
społecznego i kulturowego, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.
Priorytet przewidziany na lata 2016-2020, stanowić będzie kontynuację
rozwiązań realizowanych poprzez Program Wieloletni Kultura+ Priorytet
Biblioteka+ Infrastruktura Bibliotek, który zostanie zakończony w 2015
r. W efekcie ma podnieść jakość i standardy działania bibliotek,
poprawić warunki lokalowe oraz wyposażenie bibliotek publicznych oraz
przekształcić je w nowoczesne centra dostępu do wiedzy, kultury oraz
ośrodki życia społecznego.
- Priorytet III „Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych ” ma na celu upowszechnianie edukacji czytelniczej i medialnej oraz wzrost czytelnictwa wśród uczniów.
Operatorem Priorytetu na szczeblu wojewódzkim jest wojewoda.
W efekcie działań przewidzianych w Priorytecie III podniesiony
zostanie standard usług i jakość pracy bibliotek szkolnych
i pedagogicznych oraz rozbudowany zostanie księgozbiór bibliotek.
W tym roku szkolnym (2015/2016) jest już realizowany Program „
Książki naszych marzeń. Umożliwia
on zakup książek do bibliotek szkolnych w celu promocji czytelnictwa
wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijania ich kompetencji i zainteresowań
czytelniczych.
W ramach programu wsparcie finansowe na zakup książek przysługuje
organom prowadzącym publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe oraz
szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły
podstawowej.
Wielkość środków przyznanych szkołom na zakup książek do bibliotek
szkolnych będzie zależy od liczby uczniów i wynosi od 1000 zł do 2170 zł. Za pieniądze z programu biblioteki szkolne mogą kupować książki,
które nie są podręcznikami. Książki te powinny być wybierane przez uczniów,
czyli mają to być lektury, którymi autentycznie są zainteresowani,
bliskie ich doświadczeniom w poznawaniu i rozumieniu współczesnego
świata.
Link do informacji o zatwierdzonym NPRCz, która znajduje się na stronie MKiDN: http://mkidn.gov.pl/pages/posts/bysmy-czytali-wiecej.-rzad-przyjal-program-5826.php
OdpowiedzUsuńW opisie trzeciego priorytetu pod słowem "dzieci" znajduje się link (http://kula.gov.pl/) do zbioru materiałów edukacyjnych dla nauczycieli i rodziców. Na zwiastunie Polska jest przedstawiona w postaci kuli, którą można zwiedzać z przewodnikami Kulką lub Kulkiem (z głosem Wojciecha Malajkata). Do zwiedzania jest tylko kilka miast, ale materiały edukacyjne można wykorzystywać też w innych lokalizacjach.