niedziela, 4 października 2015

Test na kreatywność testem na kompetencje i przygotowanie oceniających

"Pytanie z barometrem" jest specjalnie źle zaprojektowanym pytaniem, które daje się studentowi, aby ten wykazał, że posiada nie tylko wiedzę, ale również i umiejętności aby prawidłowo z niej korzystać. Pewien student otrzymał proste pytanie z fizyki: "Jak ustaliłbyś wysokość wysokiego budynku za pomocą barometru?" Odpowiedź której udzielił PRZESZŁA DO HISTORII! 


Pytanie z barometrem nazywane jest też "dylematem Calandry", jako że Alexander Calandra, który spopularyzował tę ideę, zastanawiał się w swoim artykule z 1964 r., czy egzaminator powinien uznać prawidłową odpowiedź studenta, która jednak nijak ma się do przedmiotu który zalicza.

Dlaczego piszę o tym problemie na blogu dotyczącym projektów?

Bo zastanawiam się, na ile nieprecyzyjne zasady (np. konkursów na dofinansowanie projektów) przeszkadzają oceniającym dokonać sensownej selekcji ofert, a zgłaszającym (beneficjentom) utrudnia przygotowanie skutecznych wniosków. Bo w takiej sytuacji nie działa logika, tylko uznaniowość eksperta, do którego możemy mieć wiele zastrzeżeń, sed errare humanum est.

Ciekawa jestem ile wniosków do programu "Kraszewski. Komputery dla bibliotek" zostanie odrzuconych formalnie?

Po szkoleniu Pomoc publiczna w kontekście Funduszy Europejskich obawiam się, ilu beneficjentów będzie miało pecha, że ktoś się "poczuje dotknięty" ich projektami i zgłosi nieprawidłowości dotyczące konkurencyjności. Pisali projekty zgodnie z wytycznymi, ale polskie wytyczne były niezgodne z artykułem 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który stanowi:
"Z wyjątkiem sytuacji opisanych w niniejszym traktacie, wszelka pomoc udzielana przez Państwa Członkowskie lub z użyciem zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub może zakłócić konkurencję przez faworyzowanie określonych podmiotów lub wytwarzanie określonych dóbr, jest niezgodna ze wspólnym rynkiem, o ile wpływa na handel między Państwami Członkowskimi". Cytat pochodzi z materiałów opracowanych na wspomniane szkolenie na zlecenie ICN Centrum Kompetencji przez Michała Rutkowskiego. W dokumentach oficjalnych artykuł ten w języku polskim ma nieco inne brzmienie. Mówi się tam o pomocy dla przedsiębiorcy a potem w interpretacjach odwołuje się do polskiej definicji przedsiębiorcy. Tymczasem w świetle unijnych wytycznych każdy, kto wytwarza i oferuje dobra, jest w tym kontekście przedsiębiorcą. Jeśli w projekcie dostaliśmy dofinansowanie większe, niż przysługiwało dla zadań korzystających z pomocy publicznych, przez 10 lat musimy pamiętać, żeby nie okazało się, że ta pomoc jednak wystąpiła. W przypadku programów unijnych jeszcze dłużej, bo aż do momentu, kiedy będziemy mogli zniszczyć dokumenty, czyli jakieś 3 lata po zamknięciu tych programów. To może oznaczać np. rok 2023 albo 2030.

Rzadko piszę tu o szkoleniach, które się już odbyły. Tym razem chciałabym nie tylko wyrazić swój podziw dla doświadczeń i wiedzy trenera, ale też dla jego sposobu prowadzenia zajęć - opowiadał historie. Nie nudziłam się ani przez chwilę, podczas, gdy na wielu szkoleniach na trudne dla mnie tematy zdarza mi się walczyć z opadającymi powiekami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz